بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

این روز ها تعداد زیادی از مردم جهان با کلمه بیت کوین آشنا(Bitcoin) هستند، تا جایی که بیت کوین به یک اسمی آشنا در بین مردم جهان شده است.و احتمالا شما اظهار نظر افراد سرشناس عرصه‌های مختلف اقتصادی، در مورد ضرورت سرمایه ‌گذاری بر روی ارز بیت کوین را شنیده اید.

بیت کوین به عنوان نماد و پیشروترین ارز بازار صنعت کریپتو شناخته میشود.اما با این وجود تعداد کمی از افراد هستند که بدانند واقعا بیت کوین و روند و عملکرد بیت کوین چیست…و یا شاید شما هم با این سوال مواجه شده اید که بیت کوین چیست؟

و سوالات زیادی برای شما مطرح شده است البته که تعریف های زیادی برای این ارز محبوب شده است اما با این وجود همه آن ها الزاما درست و یا کامل نیستندبا ما همراه باشید در بوداریچ تا اطلاعات بیشتری در مورد بیت کوین ، تاریخچه ، عملکرد بیت کوین و اساسا مطالب کامل و مهم بیت کوین را به زبانی ساده بازگو میکنیم

بیت کوین به زبان ساده یعنی یک پول دیجیتال غیرمتمرکز که مدیر آن مانند یک بانک مرکزی از آن مراقبت نمی ‌کند. در شبکه بیت کوین کاربران می ‌توانند بدون نیاز به واسطه و نهاد مرکزی با یکدیگر به صورت نظیر به نظیر (همتا به همتا) معامله کنند.

همه معاملات انجام شده در یک دفتر توزیع شده عمومی به نام بلاک چین، ثبت و نگهداری می ‌شوند.

اگر بخواهیم فنی تر صحبت کنیم تراکنش‌های مرتبط با آن توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان کنترل می‌شود و شبکه آن به لطف کاربران موجود در آن، فعالیت می‌کند. این کاربران توسط فرد یا نهاد خاصی انتخاب نمی‌شوند و تصمیم برای فعالیت در شبکه بیت کوین، به‌طور کامل داوطلبانه و اختیاری است.

تمام سوابق مرتبط با آن به صورت زنجیره‌وار، روی دفتر کلی به نام بلاک چین ذخیره می‌شود.

مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های این رمزارز عبارت‌اند:

قابل سانسور کردن نیست.
●امکان بیش از یک بار خرج کردن (Double-Spending) آن در هر تراکنش وجود ندارد.
●تراکنش‌های آن در هر زمان و هر مکانی قابل انجام هستند.

ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد.

خلق بیت کوین و تاریخچه آن !؟

تاریخچه بیت کوین نشان می‌دهد که این ارز نوعی پول دیجیتال است که بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا به وجود آمد.

بحرانی که یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اقتصادی آمریکا و جهان در طول تاریخ بود.

ارزی که فارغ از بانک‌ها و بحران‌های اقتصادی، تلاش می‌کند که ارزش پول کاربرانش را حفظ کند و حتی آن را افزایش دهد.

ساتوشی ناکاموتو، وایت پیپر بیت کوین را در سایتی با دامنه‌ی bitcoin.org منتشر کرد.

کسی نمی‌داند که این نام، اسم یک نفر است یا گروهی از دانشمندان چنین نامی را برای خود انتخاب کرده‌اند.

این مقاله که وایت پیپر بیت کوین است، تنها ۹ صفحه داشت.

ایده‌ اصلی این مقاله ارائه‌ یک سیستم پرداخت مالی الکترونیکی به صورت فرد به فرد است؛ به این معنی که افراد بتوانند بدون نیاز به نهاد واسطه مانند بانک‌ها یا دولت‌ها مبادله مالی داشته باشند.

پس می‌توان گفت که بیت کوین، رقیبی برای بانک‌ها است.ساتوشی در ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ اولین بلاک بلاکچین را استخراج کرد.

در اولین بلاک نوشته شده بود: «در تاریخ ۳/۱/۲۰۰۹ نخست‌وزیر در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است»

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۹، کریگ رایت که بنیان‌گذار یکی از فورک‌های بیت کوین به نام بیت کوین SV است، ادعا کرد ساتوشی ناکاموتوی واقعی است و این موضوع به دادگاه‌های آمریکا کشیده شد.

بعد از یک سال و جنجال‌های پیاپی، مشخص شد ادعای او دروغی بیش نبوده است.

پس از آن جامعه بیت کوین تنها در صورتی ادعای ساتوشی واقعی بودن یک نفر را می‌پذیرد که آن شخص کلید خصوصی کیف پول ۱ میلیون بیت کوینی را که از سال ۲۰۰۹ منتسب به ساتوشی است،در اختیار داشته باشد و بتواند از آن آدرس‌ها که سال‌هاست تراکنشی انجام نشده، تراکنش ارسال کند.

جالب است بدانید که ساتوشی ناکاموتو دلیل اصلی طرح بیت کوین را نقاط ضعف موجود در مسائل مالی به روش سنتی عنوان کرد.

نحوه عملکرد بیت کوین چگونه است؟

فناوری زیربنایی ارز دیجیتال بیت کوین، همانطور که گفته شد فناوری بلاک چین بوده که نوعی دفتر کل دیجیتال است. از آنجایی که این پول دیجیتال است، شما از نظر فیزیکی آن را مانند پول نقد در دسترس ندارید، بلکه از طریق کلید خصوصی مالک آن هستید.

کلید خصوصی شما را قادر می سازد از بیت کوین استفاده کنید، بنابراین، حتما مطمئن شوید که کلید خصوصی را در مکانی امن ذخیره می کنید.

به طور خلاصه، شما صاحب بیت کوین به شکل داشتن مجموعه ای از کلیدهای خصوصی منحصر به فرد هستید.

علاوه بر این، بیت کوین تحت چاپ اسکناس یا استخراج سکه نیست.

کاملاً خودمختار بوده و تحت کنترل هیچ موسسه مالی، بانک یا حوزه قضایی نیست.

علاوه بر این، به دلیل ناشناس بودن آن، جزئیات تراکنش یا جزئیات کاربر ثبت نمی شود.
هر تراکنش پرداختی به کل اعضای شبکه‌ اعلام می‌شود تا بیت‌کوین‌های موجود دو بار خرج نشوند.

بعد از تأیید توسط نودهای شبکه، تراکنش توسط نودهای شبکه مهر زمان دریافت می‌کنند تا اطلاعات کاملشان در بلاک چین ذخیره شود.

تراکنش ها از طریق فرآیندی به نام استخراج ارز دیجیتال بیت کوین شکل می گیرند. به زبان ساده، استخراج یک روش ضرب است.

در روش استخراج، الگوریتم های محاسباتی به بخشی از یک معمای چالش برانگیز ریاضی تبدیل می شوند.

بنابراین هنگامی که یک معما حل می شود، یک بلوک ماینینگ استخراج می شود و کاربر یا برنامه نویس جایزه دریافت می کند. آن جایزه یک بیت کوین است.

مزایا و ویژگی‌های های اصلی بیت کوین چیست؟

بیت کوین در یک شبکه همتا به همتا بدون نیاز به یک مرجع مرکزی یا واسطه مانند بانک عمل می‌کند و آن را به دارایی‌ای غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلیدی بیت کوین می‌پردازیم:

شفافیت: از انجام تخلفاتی که به روش‌های معمول در پشت پرده انجام می‌شود، جلوگیری می‌کند.

امنیت: اگر کسی بخواهد در شبکه دست‌کاری کند، افراد دیگر که آن‌ها هم به نسخه اصلی شبکه Bitcoin دسترسی دارند، متوجه این موضوع می‌شوند و به این صورت دست‌کاری در شبکه، غیرممکن خواهد بود.

تمرکززدایی: بیت کوین توسط هیچ مقام مرکزی، دولت یا موسسه مالی کنترل نمی‌شود. بنابراین برای حفظ و تأیید تراکنش‌ها از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار، به شبکه توزیع شده‌ای از رایانه‌ها (نودها) متکی است.

فناوری بلاک چین: بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند که یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز و شفاف است که همه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. بلاک چین تضمین می‌کند که هر تراکنش ثبت و تأیید می‌شود و امکان شفافیت و تغییرناپذیری را فراهم می‌کند.

عرضه محدود: بیت کوین دارای عرضه محدود ۲۱ میلیون کوین است؛ به این معنی که هرگز بیش از ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود نخواهد داشت. در واقع نودها، برای حل مسائل پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک چین رقابت می‌کنند. ماینرها برای تلاش‌های خود با بیت‌کوین‌های جدید پاداش می‌گیرند، اما این پاداش به مرور زمان به‌صورت برنامه‌ریزی شده کاهش می‌یابد.

امنیت: بیت کوین از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها و کنترل ایجاد بلاک‌های جدید استفاده می‌کند.

هر تراکنش به صورت دیجیتالی امضا می‌شود تا از صحت و یکپارچگی آن اطمینان حاصل شود. ماهیت غیرمتمرکز شبکه و مکانیسم اجماع، دستکاری سیستم را برای عوامل مخرب دشوار می‌کند.

دسترسی جهانی: تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان در سطح جهانی بدون نیاز به واسطه‌های سنتی مانند بانک‌ها انجام داد. تا زمانی که افراد به اینترنت متصل باشند، می‌توانند بیت کوین را از هر نقطه از جهان ارسال و دریافت کنند.

5 تعیین قیمت بیت

نحوه تعیین قیمت بیت کوین چگونه است؟

نحوه تعیین قیمت بیت کوین یکی از سوالات مهمی است که همیشه در ذهن کاربران حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد.

به طور کلی، میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار قیمت این ارز دیجیتال را تعیین می‌کند.

اما، عوامل دیگری نیز هستند که روی قیمت آن تاثیر می‌گذارند.

عواملی مانند ممنوعیت خرید و فروش در یک کشور، هک شدن صرافی، همه‌گیر شدن بیماری مانند کرونا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خرید در حجم بالا توسط یک شرکت معروف مانند PayPal و وجود نهنگ‌هایی که تعداد زیادی بیت کوین دارند، همه از عواملی هستند که می‌توانند روی کاهش یا افزایش قیمت برترین رمزارز دنیا تاثیر بگذارند.

در تصویر زیر می‌توانید نمودار قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ را ببینید:

البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال هنوز بازار نوپایی است، عده کمی در سراسر جهان در حال فعالیت هستند و به طور کلی، ارزش این بازار در مقایسه با بازارهای مالی سنتی، بسیار کم است؛ تمامی این نکات باعث می‌شود نواسانات بازار رمزارزها زیاد باشد و شاهد افزایش و کاهش قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال باشیم

0 comment
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تازه ترین مطالب

کیف پول ها

فهرست عناوین1 مقدمه2 تاریخچه کیف پول‌ها3 انواع کیف پول ها4 لیست کیف پول های معروف5 کیف پول های ارز های تاپ بازار مقدمه کیف پول‌ها یا کیف‌های نرم افزاری (Wallets)، ابزارهای مهم و حیاتی برای ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال هستند. این ابزارها به کاربران اجازه می‌دهند تا ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنند، تراکنش‌های […]

ارز های دیجیتال

ارزهای دیجیتال، یا همان ارزهای رمزنگاری شده، نوعی ارز مجازی هستند که بر اساس فناوری بلاک‌چین (Blockchain) ایجاد می‌شوند. این ارزها به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مرکز مختصی برای مدیریت، تولید و توزیع می‌شوند. یکی از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال این است که تراکنش‌های آن‌ها قابل ردگیری و شفاف است و هیچ مرکز مختصی […]

بیبی دوج کوین

بچه پادشاه میم کوین ها… فهرست عناوین1 معرفی2 هدف بیبی دوج3 خدمات بیبی دوج4 مزایا5 پیشبینی آینده این میم کوین معرفی بیبی دوج کوین (babyDoge Coin) یکی از معروف‌ترین و بهترین میم کوین ها در بازار کریپتو است. این دارایی دیجیتال برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۲۱ عرضه شد و در مدت زمانی کوتاه توانست رشد […]

NFT چیست؟

عنوان: NFT ها: یک نگاه عمیق فهرست عناوین1 مقدمه2 بخش اول: مفهوم NFT ها3 بخش دوم: روند ایجاد و معامله NFT ها4 بخش سوم: تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی5 بخش چهارم: آینده NFT ها6 مقدمه NFT ها یا Non-Fungible Tokens، به عنوان یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین مفاهیم در دنیای فناوری و هنر دیجیتال مطرح شده‌اند. […]

استخراج چیست؟

عنوان: استخراج ارزهای دیجیتال: فرآیند، تأثیرات و آینده فهرست عناوین1 مقدمه2 فرآیند استخراج3 تأثیرات زیست‌محیطی و اقتصادی4 آینده استخراج ارزهای دیجیتال5 مقدمه استخراج ارزهای دیجیتال یا ماینینگ، فرآیندی است که به وسیله‌ی کامپیوترهای قدرتمند انجام می‌شود و ارزهای دیجیتال را ایجاد می‌کند. این فرآیند تأثیرات عمیقی بر جوامع و اقتصاد جهانی داشته و همچنین از […]